Gaat u binnenkort een verre reis maken? En nu al een klein beetje bang voor de welbekende jetlag? Lees dan snel verder, want in dit artikel met 5 tips om een jetlag te voorkomen helpen we u fit en uitgerust aan te komen op uw bestemming!

Wat is een jetlag en hoe ontstaat een jetlag eigenlijk?

Verre reizen zijn geweldig. Een andere cultuur, een andere omgeving, vaak overweldigende landschappen die we hier in Nederland absoluut niet kennen en natuurlijk een andere tijd. Dit laatste puntje is dan ook het mindere van een verre reis. Veelal krijgt u namelijk te maken met een jetlag. Maar wat is dat nu precies en hoe ontstaat een jetlag eigenlijk?

“Een jetlag is een tijdelijke slaap-waakstoornis die ontstaat bij langeafstandsvluchten. Veel mensen denken dat de duur van de vlucht de hoofdverantwoordelijke is voor de jetlag, maar niets is minder waar. Het aantal tijdzones wat doorkruist wordt is van invloed op de mogelijkheid tot een jetlag. De biologische klok raakt hierdoor van slag waardoor het slaap-waakritme tijdelijk anders is.”

Het onvermogen van het lichaam om zich onmiddellijk aan te passen aan de tijd in een andere zone is dus de oorzaak van de jetlag. Dit komt door de interne biologische klok die eenieder in zich heeft. Een klein gedeelte van de hersenen (de hypothalamus) werkt als een soort wekker. Hij activeert lichaamsfuncties zoals dorst, honger en slaap.

5 tips om een jetlag te voorkomen

Wanneer het oog bijvoorbeeld een zonsopkomst of zonsondergang vele uren eerder (of juist later) waarneemt dan ‘normaal’ kan de hypothalamus activiteiten activeren waarvoor de rest van het lichaam nog niet klaar is. En zo ontstaat dus de bekende jetlag.

Extra weetje

Mensen hebben doorgaans meer last van een jetlag wanneer ze van west naar oost vliegen, dan andersom. Dit komt omdat men ‘tijd verliest’. Stel dat u bijvoorbeeld in de middag vanuit Amsterdam naar Thailand vliegt, dan komt u ongeveer om 07.00 uur ‘s ochtends lokale tijd aan. Voor uw gevoel mist u dan een nacht. Vliegt u juist de andere kant op, bijvoorbeeld naar New York? Dan duurt de dag juist langer en heeft u doorgaans minder last van de jetlag.

5 tips om een jetlag te voorkomen

Vliegen van noord naar zuid of andersom levert meestal geen problemen op. U doorkruist immers geen of slechts enkele tijdzones.

5 tips om een jetlag te voorkomen

Nu helder is hoe een jetlag ontstaat, is het tijd om de 5 tips te behandelen waarmee u een jetlag kunt voorkomen. Een aantal tips gelden niet alleen voor lange reizen, maar zijn ook toepasbaar voor korte reizen zoals nummer 2 en 3. Doe er uw voordeel mee, pas de tips toe en geniet volop van uw verre reis. Zonder jetlag deze keer!

Tip 1: aankomst- en vertrektijden

Indien het mogelijk is doet u er wijs aan om uw vertrek- en aankomsttijden nauwkeurig in te plannen. Natuurlijk kan het voorkomen dat uw vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd is (vaak heeft u dan recht op een vergoeding), maar door de vertrektijd af te stemmen op de aankomsttijd zult u minder last hebben van de jetlag.

5 tips om een jetlag te voorkomen

Probeer bijvoorbeeld bij voorkeur ‘s avonds op uw plaats van bestemming te arriveren. U kunt dan uw gewone ritme volgen. U eet een hapje, neemt een verfrissende douche en duikt vervolgens uw bed in om de volgende ochtend helemaal fris en fruitig wakker te worden.

Het is hierbij aan te raden om niet al te lang te slapen in het vliegtuig. Een powernap kan geen kwaad, maar probeer te voorkomen dat u de gehele vlucht slapend doorbrengt. Anders heeft u – ondanks de zorgvuldige planning vooraf – in de avonduren plafonddienst en zal de jetlag alleen maar harder toeslaan.

Tip 2: Veel vocht, geen alcohol

Deze tip is ook van toepassing op kortere vluchten. Ons lichaam bestaat voor 70% uit water en op grote hoogte is de luchtvochtigheid anders. Uw lichaam droogt sneller uit en daarom is een grotere vochttoename aan te raden. Wees zuinig met alcohol, koffie en thee. Deze zorgen juist voor uitdroging van het lichaam.

Tip 3: Losse kleding

Op grote hoogte kan het lichaam in volume toenemen. Strakke kleding kan dan een belemmering vormen tijdens de vlucht. Draag daarom (vooral bij langeafstandsvluchten) losse kleding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een joggingbroek en sportschoenen. Doe wat nettere kleding in uw handbagage als u op een zakelijke reis bent. Er is na de landing altijd wel een momentje om u op te frissen en u om te kleden zodat u zakelijke partners representatief te woord kunt staan. Zelfs na een lange vlucht.

5 tips om een jetlag te voorkomen

Tip 4: Ritme

Zorg ervoor dat u de eerste dagen na de lange vlucht een vast ritme aanhoudt. Sta op een vaste tijd op en ga op een vast tijdstip slapen. Zelfs als u ‘s ochtends nog erg moe bent of ‘s avonds juist nog helemaal niet slaperig bent. Zo komt u gemakkelijker in het ritme en zal de jetlag minder impact hebben op uw welzijn.

Tip 5: Melatonine pillen

Mocht u toch erg bang zijn voor de gevolgen van de jetlag; bezoek dan een drogist of apotheker en voorzie uzelf van melatonine pilletjes. Deze helpen u de eerste dagen makkelijker in slaap te komen waardoor het lichaam rustig kan wennen aan het nieuwe ritme.

Hopelijk hebben wij van Vluchtvergoed.nl u met deze tips kunnen helpen om zo uw jetlag bij een volgende verre reis, tot een minimum te beperken.

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp