Slapen in een vliegtuig. De een doet het zonder problemen en de ander krijgt het maar niet voor elkaar. Alhoewel een dutje in het vliegtuig niet te vergelijken is met een nacht in je eigen bed, kun je zeker wel maatregelen treffen waardoor je uitgerust(er) aankomt op je bestemming na een (lange) vliegreis. In deze blog geven wij je van Vluchtvergoed.nl 7 tips waardoor jij wél kunt slapen in het vliegtuig!

Slapen in een vliegtuig

Al eerder schreven we een blog over de welbekende jetlag. Ook toen gaven we je al tips waarmee je er voor kunt zorgen dat je minder last zult hebben van een jetlag en uitgeruster aan kunt komen op je bestemming. Maar slapen in een vliegtuig hoeft natuurlijk niet alleen prettig te zijn bij enorm lange reizen. Ook tijdens korte tripjes kan het soms heerlijk zijn om even een powernap te doen zodat je fris en fruitig aankomt op je vakantieadres.

Toch is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Die vervelende buur die steeds maar zijn of haar arm op (of over) jouw armleuning legt, die krijsende baby op de achtergrond, de bewegingen van het vliegtuig en zon- of kunstlicht maken het slapen in een vliegtuig er niet makkelijker op. Aan sommige zaken kun je wel wat doen (denk bijvoorbeeld aan oordopjes indoen of het luikje sluiten), aan andere zaken (zoals die ‘vervelende’ buur) helaas niet. In dit artikel gaan we dan ook uit van zaken waar jij als reiziger wél zelf invloed op hebt. Want voor de rest is een vlucht natuurlijk altijd ‘go with the flow’.

Moeite met slapen in een vliegtuig? Dan is dit artikel voor jou bedoeld. Ontdek de 7 tips die je zeker weten gaan helpen om te slapen in het vliegtuig!

Geen alcohol

Wellicht zul je denken: “Geen alcohol? Een glaasje wijn of een biertje is toch juist een uitstekend slaapmutsje?” Niets is echter minder waar. Alcohol is wat dat betreft een goede leverancier van energie en kan er dus juist voor zorgen dat je moeilijker in slaap komt. Het beste drink je dus vooraf aan- en gedurende de reis helemaal geen alcohol. Tenzij je natuurlijk ladderzat wordt, want dan val je vaak wel in slaap. Of je dan uitgerust op je bestemming aankomt is natuurlijk een tweede…

Geen cafeïne

Misschien helemaal overbodig deze tip, maar in navolging van de eerste tip toch maar even apart: drink geen cafeïnehoudende dranken voordat je het vliegtuig instapt. Ja, die Starbucks ziet er heel aantrekkelijk uit en de koffie ruikt er heerlijk, maar als je straks een powernap wilt doen in het vliegtuig zal je zaken als koffie, thee en energiedrankjes moeten zien te vermijden.

Moeite met slapen in een vliegtuig? Dan is dit artikel voor jou bedoeld. Ontdek de 7 tips die je zeker weten gaan helpen om te slapen in het vliegtuig!

Licht vermijden

Ons lichaam is een bijzonder iets, zeker in samenspraak met de natuur. Zodra het donker wordt raken we als vanzelf in de slaapmodus. Alhoewel, theoretisch gezien dan. In de wereld van vandaag hebben we tenslotte kunstlicht. En smartphones en tablets. Machtigmooie stukjes techniek, maar wel stukjes techniek die je natuurlijke slaapritme verstoren.

Wanneer je van plan bent om te slapen in het vliegtuig kun je van tevoren al diverse maatregelen nemen. Kun je de verleiding bijvoorbeeld niet weerstaan en wil je toch nog even voordat je indut die laatste aflevering van je favoriete serie zien op je tablet of smartphone? Zet dan de ‘Night-modus’ aan. Hierdoor is het beeldscherm van je media apparaat niet op z’n felst en kunnen je ogen (en je hersenen) alvast wennen aan de donkerte.

Ook het sluiten van de luikjes voor de vliegtuigramen kan helpen en wil je het helemaal goed doen, neem dan een slaapmasker mee. Ja, dit oogt misschien wat suf, maar is dat echt belangrijk als jij daardoor helemaal fris en fruitig uit het vliegtuig stapt dadelijk?

Je slaat er 3 vliegen mee in 1 klap: je hersenen signaleren geen licht meer en gaan daardoor sneller over tot de slaapmodus, je medepassagiers (en de cabin crew) veronderstellen dat je slaapt en zullen je daardoor minder snel storen én je kunt gewoon een dutje doen terwijl het hele vliegtuig op en top verlicht is.

Moeite met slapen in een vliegtuig? Dan is dit artikel voor jou bedoeld. Ontdek de 7 tips die je zeker weten gaan helpen om te slapen in het vliegtuig!

“Slaap, kindje slaap”

Slaapliedjes zijn echt niet alleen voor kinderen. Kijk maar eens op Spotify hoeveel afspeellijsten er zijn met ‘slaapverwekkende’ muziek. Zeker als je deze tip combineert met het hierboven genoemde slaapmasker moet het wel heel vreemd lopen als je niet even (flink wat minuten of zelfs een uurtje) weg sukkelt.

Omgevingsgeluid elimineren

In veel gevallen helpt bovenstaande tip al, maar niet iedereen beschikt over Spotify (of een andere app) waarmee ze muziek kunnen luisteren. En dan word je – hoe dan ook – gehinderd door omgevingsgeluiden. De eerder genoemde huilende baby misschien, maar ook je snurkende buurman of buurvrouw, de gesprekken die her en der gevoerd worden en de rammelende karretjes van de stewards en stewardessen. Oordopjes zijn in dat geval dé uitkomst. Goedkoop, maar reuze effectief. Een (iets) duurder alternatief is een hoofdtelefoon met noise cancelling functie. Zo’n koptelefoon elimineert alle omgevingsgeluiden en is dus ideaal als je een dutje wilt doen in het vliegtuig.

Moeite met slapen in een vliegtuig? Dan is dit artikel voor jou bedoeld. Ontdek de 7 tips die je zeker weten gaan helpen om te slapen in het vliegtuig!

Een stoel bij het raam

Niet altijd heb je de mogelijkheid om een stoel bij het raam te bemachtigen, maar als het kan – en je bent vastberaden je ogen te sluiten tijdens de vlucht – is het een absolute aanrader. Je hebt in dat geval maar 1 persoon naast je en in veel gevallen is dat je medereiziger. Je hebt dus automatisch geen last meer van mensen waar je voor op moet staan omdat ze voor de tiende keer naar de wc moeten tijdens de vlucht en ook van het gedreutel van de mensen in het gangpad krijg je minder mee. Ga je een lange vliegreis maken? Overweeg dan ook om je eigen kussen mee te nemen. Zeker als je bij de raamkant zit kun je heerlijk je hoofd ten ruste leggen op je eigen oude vertrouwde kussen.

Slaapmiddelen

Bovenstaande tips helpen je al een aardig eind op de goede weg, maar weet je van jezelf dat ook deze maatregelen er niet voor gaan zorgen dat je je powernap kunt maken in het vliegtuig? Overweeg dan om bij de huisarts of de drogisterij dramamine- en/of melatoninepillen te halen. Informeer daarbij wel goed naar eventuele bijwerkingen. In sommige gevallen is het (erg) onverstandig om een slaapmiddel te gebruiken en hierbij is voorkomen, altijd beter dan genezen.

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp