Het digitale tijdperk. Het brengt mooie dingen met zich mee. Zo kun je in een handomdraai een claim indienen wanneer je te maken hebt gekregen met een vertraagde, overboekte of geannuleerde vlucht. Maar juist deze digitale hulpmiddelen kunnen voor problemen zorgen op luchthavens. Het komt steeds vaker voor dat computerstoringen voor problemen zorgen op luchthavens waardoor reizigers soms uren- of dagenlang vastzitten op een vliegveld. Volgens de Europese verordening (261/2004) heb je in veel gevallen bij een vluchtvertraging recht op een vergoeding. Vluchtvergoed.nl helpt je bij het indienen van een claim en zorgt er voor dat je de vergoeding ontvangt waar je recht op hebt!

Computerstoring bij British Airways veroorzaakt chaos

Eind mei zorgde een computerstoring bij British Airways voor complete chaos op de luchthavens Heathrow en Gatwick. Duizenden passagiers strandden op de 2 Britse luchthavens. Het ging hierbij om zo’n 75.000 gedupeerde reizigers. Dit alles kwam door een menselijke fout. Een monteur zette per ongeluk de apparatuur uit tijdens werkzaamheden. De apparatuur werd vervolgens niet volgens de reguliere procedure aangezet, wat leidde tot enorme schade aan de computersystemen.

Computerstoringen zorgen voor problemen op luchthavens

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het is een vaststaand gegeven en dus absoluut geen unicum. Ook in Nederland vonden onlangs twee computerstoringen plaats die voor vluchtvertragingen zorgden. Hetzij in veel mindere mate dan op Heathrow en Gatwick.

Ook Schiphol lag voor even stil

In februari dit jaar leidde een combinatie van een hard- en softwarestoring en een storing bij luchtverkeersleidingsysteem AAA op Schiphol-Oost tot overbelasting van 1 van de 4 centrale processoren. Voor een korte periode lag al het vliegverkeer op Schiphol stil. Vertrekkende vluchten mochten niet vertrekken en binnenkomende vluchten moesten uitwijken naar Rotterdam en Brussel. In totaal werden 80 vluchten geannuleerd.

Computerstoringen zorgen voor problemen op luchthavens

Luchtverkeersleiding Nederland heeft laten weten dat na de storing alle betrokken apparatuur is vervangen en er maatregelen zijn genomen om situaties zoals deze in de toekomst te voorkomen.

Reserveringssysteem Amadeus zorgt voor vluchtvertraging

Eind april zorgde reserveringssysteem Amadeus voor problemen op Schiphol. Door een storing ontstonden er problemen bij het inchecken en afgeven van bagage bij vluchten van KLM. Hierdoor liepen veel vluchten van de luchtvaartmaatschappij vertraging op. Gelukkig duurde de storing ‘slechts’ 45 minuten waardoor de maximale vertraging van de meeste vluchten slechts een uur duurde. Wereldwijd zijn 124 luchtvaartmaatschappijen afhankelijk van reserveringssysteem Amadeus en de storing in Amsterdam liet maar weer eens zien hoe gevoelig de luchtvaart is voor een digitale ‘ramp’.

Computerstoringen zorgen voor problemen op luchthavens

KLM geeft aan voortdurend te werken aan de veiligheid en betrouwbaarheid van hun systemen. In het geval van Amadeus gaat het echter om een systeem van een externe leverancier en zodoende heeft KLM hier zelf geen controle over. De financiële gevolgen zijn echter wel vaak groot. In het geval van de storing bij British Airways werd de schade geschat op ongeveer 61 miljoen euro.

Wanneer wel een vergoeding en wanneer niet?

Volgens Europese wetgeving hebben gedupeerde reizigers recht op een vergoeding die kan oplopen tot wel € 600,- per persoon. In ons artikel over de miljoenen die gedupeerde reizigers laten liggen bleek echter al dat lang niet iedereen weet wanneer er een vergoeding uitgekeerd dient te worden door de luchtvaartmaatschappij en al weten zij dit wel, dan nog blijkt het ontvangen van de vergoeding een regelrechte ramp.

Luchtvaartmaatschappijen (en de wetgeving) maken het voor consumenten lastig om een claim in te dienen en zodoende te ontvangen waar zij recht op hebben. Als gedupeerde reiziger kom je al gauw in een wirwar van regeltjes en uitzonderingen waardoor je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Computerstoringen zorgen voor problemen op luchthavens

Vluchtvergoed.nl biedt uitkomst bij het indienen van schadeclaims bij de luchtvaartmaatschappijen. Onze juristen kennen de regelgeving omtrent schadevergoedingen en kennen een hoog slagingspercentage. Wanneer je bij ons een claim indient heb je direct inzicht of je een goede kans maakt om de schadevergoeding te ontvangen of niet. We werken op ‘no cure, no pay basis’. Je kunt je claim dus zonder problemen indienen via Vluchtvergoed.nl. We hanteren slechts een collectors-fee wanneer we succesvol zijn geweest met het indienen van je claim.

Ga naar onze pagina over de werkwijze om te ontdekken hoe het indienen van een claim precies werkt of dien hier direct je claim in als je (onlangs) te maken hebt gehad met een vertraagde, overboekte of geannuleerde vlucht.

 

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp