Volgens de wet (Europese Verordening 261/2004) zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht om gedupeerde reizigers te compenseren bij een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Uitzondering op deze regel zijn buitengewone omstandigheden. Denk dan aan slecht weer (vulkaanuitbarsting in IJsland in 2010 bijvoorbeeld) of stakingen (maart dit jaar onder Franse luchtverkeersleiders). In deze gevallen heb je als gedupeerde reiziger – hoe vervelend de omstandigheden ook zijn – geen recht op een vergoeding. Maar hoe zit het met al die andere gevallen van vluchtvertraging? Wat zijn de meest voorkomende redenen voor een vertraagde vlucht? Wij van Vluchtvergoed.nl zochten het voor je uit!

Buitengewone omstandigheden?

Eerlijk is eerlijk: luchtvaartmaatschappijen keren de vergoeding natuurlijk liever niet uit. Ze maken het gedupeerde reizigers zo moeilijk mogelijk om een claim in te dienen. Bijvoorbeeld door lastige regeltjes en/of bepaalde oorzaken voor vluchtvertraging weg te zetten als ‘buitengewone omstandigheid’.

Als gedupeerde reiziger heb je vaak recht op een vergoeding bij een vertraagde vlucht. Maar wat zijn nu de meest voorkomende redenen van vluchtvertraging?

Een mooi voorbeeld daarvan is een technisch mankement. Bij een technisch mankement heb je als gedupeerde reiziger recht op een vergoeding wanneer je te maken krijgt met een vertraging die langer dan 3 uur duurt. Afhankelijk van de afstand van de vlucht kan deze vergoeding oplopen tot wel € 600,- per persoon.

Luchtvaartmaatschappijen proberen daarom een technisch mankement vaak weg te zetten als buitengewone omstandigheid. In dat geval hoeven ze de vergoeding namelijk niet uit te keren. Reizigers zijn doorgaans niet goed op de hoogte omtrent de regelgeving en accepteren de vluchtvertraging. Onnodig, want in ons artikel over niet ingediende claims lieten we al zien dat gedupeerde reizigers miljoenen laten liggen door het niet indienen van een claim!

Naar aanleiding van dit eerdere artikel zijn we wat dieper gaan graven. We hebben uitgezocht wat de meest voorkomende redenen zijn voor een vertraagde vlucht. De uitkomst zal je verbazen.

De meest voorkomende redenen van een vertraagde vlucht

Hoe stom dit ook klinkt: de grootste reden van vluchtvertraging is een eerdere vertraging. Ongeveer 50% van alle vertraagde vluchten wordt veroorzaakt door een eerdere vertraging eerder op de dag. Hierdoor loopt het hele vluchtschema van de luchtvaartmaatschappij in de soep.

Luchtvaartmaatschappijen maken strakke planningen en als een toestel dan vertraging oploopt heeft dat gevolgen voor alle vervolgvluchten. Er is tenslotte tijd tekort om het toestel degelijk te prepareren voor de volgende vlucht waardoor alle opeenvolgende vluchten automatisch óók een vertraging oplopen. Vooral tijdens de drukke vakantieperiode is dit vaak het geval met alle gevolgen van dien.

Andere redenen waarom een vlucht vertraagd raakt zijn: technische mankementen (30% van de gevallen), buitengewone omstandigheden (10% van de gevallen) en overige situaties (10% van de gevallen).

Als gedupeerde reiziger heb je vaak recht op een vergoeding bij een vertraagde vlucht. Maar wat zijn nu de meest voorkomende redenen van vluchtvertraging?

Onder overige situaties kan van alles vallen. Denk bijvoorbeeld aan overbelasting of rustschema’s van de crew, oorzaken veroorzaakt door derden (uitvallen van besturingssystemen bijvoorbeeld) of het ontbreken van een instructiekaartje in het toestel. Klinkt wellicht stom (want wie kijkt er nu op de instructiekaart?!), maar een vliegtuig mag pas opstijgen als in iedere stoel een instructiekaart te vinden is.

Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld asbakken. Klinkt ook weer stom, want roken in een vliegtuig is tenslotte verboden, maar de echte rookverslaafde wilt nog wel eens een peuk opsteken in het toilet. Er moeten dan ook voldoende asbakken in het vliegtuig aanwezig zijn voordat het vliegtuig mag vertrekken. Je moet er tenslotte niet aan denken dat de rokende medepassagier zijn of haar peuk bij het licht ontvlambare wc-papier gooit, toch? Daarom vertrekt een vliegtuig dus nooit als de asbakken niet goed werken.

Vergoeding of niet?

Heb je te maken (gehad) met een vertraagde vlucht en weet je niet goed onder welke noemer de vluchtvertraging valt? Dat is niet vreemd. Zoals gezegd maken luchtvaartmaatschappijen het je onnodig moeilijk. Het is dan ook de reden dat Vluchtvergoed.nl er is.

Wij helpen je als gedupeerde reiziger om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Hierbij werken onze juristen op een ‘no-cure-no-pay-basis’. Dienen we succesvol een claim voor je in? Dan hanteren we een kleine collectorsfee voor onze inspanningen. Is de claim ongegrond en lukt het ons niet om de vergoeding voor je te vorderen? Dan is er niets aan de hand en zijn alle gemaakte kosten voor ons!

Bekijk op de ‘hoe werkt het pagina’ hoe het indienen van een claim bij ons werkt of dien hier direct je claim in!

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp