Alleen al in de afgelopen 2 jaar hebben ruim 620.000 reizigers gezamenlijk 268 miljoen euro laten liggen door geen claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Zonde, want iedere reiziger die te maken krijgt met vluchtproblemen zoals een annulering, overboeking of vertraging van een vlucht heeft recht op een vergoeding die kan oplopen tot maar liefst € 600,- p.p.

Luchtvaartmaatschappijen boffen

Volgens de Europese verordening (261/2004) heeft iedere reiziger die te maken krijgt met vluchtproblemen zoals een vertraging van een vlucht, een overboeking of zelfs een geheel geannuleerde vlucht recht op een compensatie. Er zijn echter nogal wat onduidelijkheden over wanneer men een claim kan indienen en op hoeveel compensatie men recht heeft. Zo denken veel mensen bijvoorbeeld dat een claim voor meerdere mensen slechts recht geeft op eenmaal de (maximale) vergoeding. Niets is minder waar: een gezin bestaande uit 6 personen die te maken krijgt met vluchtproblemen kan in totaal aanspraak maken op een vergoeding van maar liefst € 3.600,-

Niet ingediende claims door reizigers - Vluchtvergoed.nl

Een andere misvatting is dat de hoogte van de vergoeding is gelieerd aan de ticketprijs van een vlucht. Ook dit is niet waar. Op onze pagina over de rechten bij vluchtproblemen geven we er uitgebreid uitleg over, maar hier in het kort:

  • Korte vluchten van minder dan 1500 kilometer: een vergoeding van €250,-
  • Middellange vluchten van 1500-3500 kilometer: een vergoeding van €400,-
  • Lange vluchten van meer dan 3500 kilometer: een vergoeding van €600,-

Mede dankzij deze onduidelijkheden (en de wirwar van regeltjes waar je als consument in terecht komt wanneer je een claim wilt indienen bij de luchtvaartmaatschappij) laten veel mensen het na om een claim in te dienen wanneer zij te maken hebben gehad met een overboekte, vertraagde en/of geannuleerde vlucht. Er kan tot twee jaar terug worden geclaimd en als we naar de cijfers kijken over de afgelopen twee jaar blijkt dat er in totaal 268 miljoen euro is blijven liggen. Een gemiddelde vergoeding bedraagt namelijk zo’n € 432,- en gemiddeld gezien claimt 85% van de gedupeerde reizigers de vergoeding NIET.

De luchtvaartmaatschappijen boffen dus maar!

Niet ingediende claims door reizigers - Vluchtvergoed.nl

Claim indienen bij Vluchtvergoed.nl

Vluchtvergoed.nl heeft zichzelf als missie gesteld om gedupeerde reizigers te helpen bij het indienen van een claim na een vertraagde, geannuleerde en/of overboekte vlucht. Onze juristen helpen je om niet langer onnodig geld te laten liggen waar je als gedupeerde reiziger simpelweg recht op hebt.

Lees hier verder hoe het precies werkt of dien hier direct je claim in als je de afgelopen 2 jaar te maken hebt gehad met vluchtproblemen.

 

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp