Vliegangst. Ongeveer 1 op de 3 Nederlanders heeft er serieus last van. Hartkloppingen, klamme handen en paniekaanvallen zijn symptomen die bij serieuze vliegangst komen kijken. Een enkeling heeft zelfs zo’n erge vliegangst dat er besloten wordt om maar nooit met het vliegtuig te reizen. Er zijn echter meer mensen die een lichte spanning ervaren als het om reizen met het vliegtuig gaat. Van echte vliegangst is bij hen geen sprake, maar ook voor hun kan de spanning die zij ervaren een smet zijn op de aanstaande vakantie. Voor iedereen die zich in bovenstaande herkent schreven we dit artikel. Want met onderstaande tips ga je een stuk meer ontspannen op reis!

Tips bij vliegangst

Er is een groot verschil tussen licht gespannen zijn voordat het vliegtuig de lucht in gaat en helemaal panisch zijn dat er van alles mis kan gaan voor, tijdens of na de vlucht. Een programma als air crash investigation is bijvoorbeeld reuze interessant om te bekijken, maar het kan ook voor angsten zorgen die je eerder nooit ervaren hebt. “Als ze alle moertjes en boutjes maar goed hebben aangedraaid. In die laatste aflevering bleek dat ze 1 boutje vergeten waren. Je moet er toch niet aan denken….”

De allereerste tip die we je dan ook mee willen geven: kijk dit programma niet voordat je een (lange) vlucht gaat maken! En heb wat vertrouwen in de mensen achter de schermen op het vliegveld. Dag in, dag uit werken zij zich in het zweet om voor de meest veilige situaties te zorgen in en rondom het vliegtuig. Je kunt hier angsten over hebben, maar vaak zijn ze niet gegrond. Een beetje vertrouwen in de mensheid kan geen kwaad als je last hebt van vliegangst. Je zult immers de touwtjes uit handen moeten geven tijdens de vlucht. Of je dat nu leuk vindt of niet…

1. Een goede voorbereiding

In onze blogs over vliegen met kinderen en de voorbereiding van een (lange) reis benadrukten we al hoe belangrijk een goede voorbereiding is. Uiteraard is dit met vliegangst helemaal het geval. Het scheelt aanzienlijk wanneer je goed voorbereid en uitgerust op reis gaat. Zorg dat je alle reisbescheiden overzichtelijk bij elkaar hebt en kom liever wat te vroeg, dan te laat aan op het vliegveld.

Vliegangst tips door Vluchtvergoed NL - Experts in Vergoeding bij Vertraging

Zo kun je rustig inchecken en wellicht nog wat winkelen of eten en drinken zodat je ontspannen het vliegtuig instapt. In onze blog over ‘wat te doen op Schiphol bij vertraging’ gaven we al tips over de dingen die je allemaal kunt doen voorafgaand aan een vlucht.

2. Laat de controle los en heb vertrouwen

We schreven al dat je er niet aan ontkomt om de controle los te laten. Dit is vaak de oorsprong van mensen met vliegangst. Geen controle en helemaal afhankelijk van de techniek en de piloot. Weet dan dat autorijden vandaag de dag nog steeds veel gevaarlijker is dan vliegen. De kans op een vliegtuigongeluk is ongeveer 1 op de 11 miljoen. En met de techniek die alsmaar verbetert wordt de kans op een vliegtuigongeluk alleen maar kleiner. Heb dus vooral vertrouwen in de techniek en de piloot die je van A naar B brengt. Ook hij of zij wil na afloop van de vlucht niets liever dan veilig terugkeren naar zijn of haar gezin en/of geliefden. En doet er dus alles aan om het vliegtuig weer veilig aan de grond te zetten op de plaats van bestemming.

3. Houd rekening met turbulentie

Turbulentie is – net als het loslaten van de controle – één van de grootste redenen voor vliegangst. Het kan ook best beangstigend zijn wanneer het vliegtuig plots meters naar beneden duikt. Toch is het niet meer dan normaal.

Vliegangst tips door Vluchtvergoed NL - Experts in Vergoeding bij Vertraging

Turbulentie is namelijk niets meer of minder dan de beweging die een vliegtuig maakt aan de hand van luchtstromingen. Een boot golft ook op en neer aan de hand van het water wat verplaatst wordt. Turbulentie in een vliegtuig is feitelijk hetzelfde en daarom in principe nooit gevaarlijk. Mocht je erg veel last hebben van vliegangst vanwege turbulentie, probeer dan een plaatsje voorin in het vliegtuig te bemachtigen. Hier is de turbulentie doorgaans namelijk minder heftig dan achterin in het vliegtuig.

4. Informeer jezelf

Vaak zijn we bang voor de zaken die we niet kennen. In het onbekende schuilt het gevaar. Door jezelf te informeren kun je bepaalde angsten wegnemen. Bezoek daarom eens een luchtvaartmuseum en laat je wegwijs maken in de techniek achter het vliegen. Plaatsnemen in een vliegtuigsimulator kan ook helpen en het internet puilt uit van de informatie die je allemaal kunt vergaren over piloten, vluchten en vliegtuigen. Het kan allemaal bijdragen aan een geruster gevoel tijdens de vlucht. Blijf echter wel weg van zaken zoals de eerder benoemde afleveringen van Air Crash Investigation. Dit helpt je logischerwijs natuurlijk niet om meer ontspannen te zijn tijdens een vlucht.

Vliegangst tips door Vluchtvergoed NL - Experts in Vergoeding bij Vertraging

5. Eten en drinken voor en tijdens de vlucht

Voedsel heeft invloed op een mens. Dat is geen groot geheim. Maar dat eten en drinken je vlucht positief of negatief kunnen beïnvloeden is niet bij iedereen bekend. Zo is het bijvoorbeeld verleidelijk om een paar glazen alcohol te nuttigen voordat je de lucht in gaat. Omdat je dan meer ontspannen bent. Dit kan voor sommige mensen wellicht helpen, maar alcohol zorgt er ook voor dat je lichaam uitdroogt. De lucht in het vliegtuig is op grote hoogte droger. Hierdoor kan je lichaam dus nog sneller uitdrogen. Zuinig zijn met alcohol, maar bijvoorbeeld ook met thee, koffie en energydrank is daarom raadzaam. Veel beter is het om water of sapjes te drinken. Ditzelfde geldt voor voedsel met (veel) suikers. Chocola kan soms gerust stellen, maar bevat ook suikers die nervositeit kunnen aanjagen. Natuurlijk niet handig als je al te maken hebt met vliegangst. Nuttig daarom liever in de uren voorafgaand aan de vlucht (en ook tijdens de vlucht) geen producten die (veel) suikers bevatten.

6. Ademhaling

Nog iets wat we als vanzelfsprekend zien, maar wat een geweldige tool is om je vlucht aangenamer te maken: je ademhaling. Mensen met (vlieg)angst zijn geneigd om kort en ‘hoog’ te ademen. Door je ademhaling aan te passen zal je merken dat je lichaam en geest als vanzelf rustiger worden. Adem diep in door de buik (een lage ademhaling) en niet via de borst (hoge ademhaling). Inademen doe je via de neus, uitademen via de mond. Doe dit met een constante focus en breng je aandacht steeds terug naar de ademhaling zodra je merkt dat je gedachten afdwalen (richting angst). Je zult na verloop van tijd merken dat je hartslag omlaag gaat en je spieren zullen ontspannen.

7. De kracht van gedachten

Deze tip valt een klein beetje samen met de vorige tip. Zonder te willen ontaarden in een spiritueel blog over vliegangst hebben we wel een vraag voor je: jij en je reispartner zitten beiden in het vliegtuig. Je reispartner denkt voortdurend aan het mooie weer op de vakantiebestemming. Hoe jullie direct na aankomst in het zwembad springen en na een verfrissende duik richting de bar gaan voor een heerlijke cocktail.

Vliegangst tips door Vluchtvergoed NL - Experts in Vergoeding bij Vertraging

Jij daarentegen bedenkt je tijdens de vlucht echter constant dat dit wellicht wel eens jullie laatste vlucht zou kunnen zijn. Dat het vliegtuig gaat neerstorten of dat de piloot niet bekwaam genoeg is om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Wie denk je dat er dan uiteindelijk een fijnere reis zal hebben? En misschien nog wel belangrijker; wie van jullie had de best vooruitziende blik?

Je kunt je ‘state of mind’ beïnvloeden middels je gedachten. Door alle doemscenario’s aan de kant te schuiven en je vooral te richten op positieve zaken van de reis (de vakantie die voor de deur staat, het mooie weer op de locatie, enz.) zal je veel minder last hebben van je vliegangst gedurende de reis. Vooral doen dus en pas de voorgaande tip over de ademhaling hierbij toe.

8. Afleiding

Als de bovenstaande twee tips iets te zweverig voor je zijn is dit de beste tip die we je kunnen geven: zorg voor afleiding. Als je je focust op een potje Shanghai, een kruiswoordpuzzel, een goede film, een spannend boek of iedere andere vorm van afleiding kun je onmogelijk met je gedachten bij je vliegangst zijn. Houd hier dus rekening mee tijdens de voorbereiding van je vlucht en zorg voor iets van afleiding in je handbagage.

9. Kies de kortste vluchtroute

Het geldt niet voor iedereen met vliegangst, maar vooral het opstijgen en het landen zijn vaak spannende momenten. Door deze te beperken voorkom je dat je onnodig angst ervaart tijdens je reis. Kies daarom altijd voor de kortste vluchtroute zonder tussenlandingen. Zelfs als dit iets meer kost.

Vliegangst tips door Vluchtvergoed NL - Experts in Vergoeding bij Vertraging

10. Professionele hulp

Als je vliegangst echt diep zit en alle bovenstaande tips je waarschijnlijk niets gaan opleveren, kan professionele hulp zoeken wellicht geen kwaad. Het zou zonde zijn als je besluit om bepaalde bestemmingen maar niet te bezoeken vanwege je vliegangst. De wereld ligt dankzij de luchtvaart aan je voeten en iedere plek op deze aardbol is tegenwoordig wel met het vliegtuig te bereiken. Ontneem jezelf dan niet de kans om deze plekken te bezoeken vanwege een angst.

Met professionele hulp bedoelen we overigens niet direct dat je op de bank bij een psychiater moet gaan liggen. We doelen eerder op de vliegangstcursussen die er voor handen zijn. Via Stichting Valk (samenwerkingsverband tussen KLM, Schiphol, Universiteit van Leiden. Transavia, ArkeFly en Martinair) en Onbezorgd vliegen (initiatief van Corendon en Aviation Medical Center) kun je  met behulp van professionals je vliegangst overwinnen. Deze trainingen vragen wel om een (fikse) investering, maar blijken succesvol te zijn voor mensen met vliegangst. Een andere (goedkopere) optie is om aan de slag te gaan met de zelfhulpboeken die er over vliegangst te vinden zijn. Ook deze kunnen je wellicht helpen om beter met je vliegangst om te gaan of je er misschien zelfs wel van te genezen!

 

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp