Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen.
Mocht u nog andere vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Wat gebeurt er nadat ik mijn claim heb ingediend?

Wij beoordelen de claim op basis van onder andere de vluchtgegevens en sturen u een conceptbrief binnen enkele dagen naar u toe. Na uw akkoord wordt de brief naar de luchtvaartmaatschappij verstuurd.

Bij een positief resultaat ontvangen wij het geclaimde bedrag en storten dit bedrag minus ons honorarium op uw bankrekeningnummer. Bij een negatief resultaat wordt afhankelijk van de slagingskans een procedure gestart.

U wordt bij elke stap geïnformeerd. Daar waar nodig wordt u extra op de hoogte gehouden.

Hoe dien ik een claim in?

U kunt een claim indienen door op bereken uw vergoeding of dien uw claim in te klikken en uw vluchtgegevens in te vullen.

Deze mogelijkheid vindt u op elke pagina terug. U kunt binnen 1 minuut controleren of u recht heeft op een compensatie. Op basis hiervan kunt u een claim indienen en wordt om uw persoonlijke gegevens, reisgegevens en om een toelichting van het probleem gevraagd.

Heeft u geen tijd of mogelijkheid om uw claim via de website in te dienen? U kunt dan uw claim via WhatsApp indienen. U geeft hiervoor uw persoonlijke gegevens en vluchtgegevens door. Foto’s van vliegtickets, boarding passes en/of boekingsbevestigingen helpen hierbij.

Kan ik ook voor anderen een claim indienen?

Ja, u kunt voor anderen een claim indienen. Bij het indienen van uw claim kunt u extra passagiers toevoegen. Let op: er moet dan wel sprake zijn van dezelfde boeking. Gaat het om verschillende boekingen, dan zult u aparte claims in moeten dienen.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn compensatie krijg?

Dit is vooraf lastig te voorspellen. Dit is afhankelijk van de situatie, complexiteit en de luchtvaartmaatschappij. Wij streven ernaar om u claim binnen een half jaar afgehandeld te hebben. Dit kunnen we echter niet garanderen. Een juridische procedure kan langer duren. We zullen u zoveel mogelijk op de hoogte houden van de stand van zaken en nemen u mee in het proces.

Waarom moet ik een volmacht ondertekenen?

Met een volmacht kunnen we aantonen dat wij uw belangen behartigen. Dit is nodig bij het indienen van een claim. Luchtvaartmaatschappijen kunnen anders de claim tegenhouden.

Welke documenten heb ik nodig voor het indienen van een claim?

De volgende documenten zijn benodigd:

  • boekingsbevestiging
  • (e)-tickets
  • instapkaarten (boading pass)
Word ik op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen?

Ja, u wordt bij elke stap op de hoogte gehouden. Daar waar nodig wordt u extra geïnformeerd.

Door wie wordt het bedrag aan mij overgemaakt?

Zodra wij het geclaimde bedrag van de luchtvaartmaatschappij ontvangen, maken wij het bedrag minus ons honorarium binnen enkele werkdagen over op uw bankrekeningnummer.

Wat houdt no cure no pay in?

U betaalt in beginsel niets, zelfs geen administratiekosten. Indien uw claim wordt gehonoreerd ontvangt u 80% van het toegewezen bedrag. Wanneer wij niet succesvol zijn, dus niet uw compensatie hebben kunnen innen, betaalt u niets.

Wanneer heb ik recht op een compensatie?

Is uw vlucht vertraagd, geannuleerd of is uw toegang tot de vlucht geweigerd dan hebt u op basis van Europese wetgeving recht op vergoeding tot wel € 600,- per passagier. Uw rechten zijn onder andere vastgelegd in de EG-verordening 261/2004.

Waar heb ik precies recht op?

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand en de bestemming van de vlucht indien dit niet het gevolg is van buitengewone omstandigheden. Dit kan oplopen tot wel € 600,- per persoon. Daarnaast heb je bij een vertraging van meer dan 2 uur recht op verzorging. Dit houdt in:

  • twee telefoongesprekken
  • maaltijd en drankjes
  • indien nodig hotelovernachting en vervoer naar hotel
  • kosten als gevolg van vertragingen
Wat valt onder buitengewone omstandigheden?

Luchtvaartmaatschappijen kunnen niet aansprakelijk worden gesteld wanneer de vertraging van een vlucht het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn vertragingen als gevolg van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen.

Bij het indienen van uw claim is het van belang om de situatie zo concreet mogelijk te beschrijven.

Wat is de vervaltermijn voor het indienen van een claim?

De vervaltermijnen verschillen per land. In Nederland is er bijvoorbeeld een vervaltermijn van twee jaar van toepassing. In Duitsland geldt een vervaltermijn van drie jaar. Dit betekent dat een claim binnen deze termijnen bij een rechter aanhangig gemaakt dient te worden.

Wat is het verschil tussen annulering en vertraging?

Er is sprake van een annulering als de oorspronkelijke vlucht is geannuleerd. Een vertraagde vlucht is een vlucht die later aankomt dan de geplande aankomsttijd.

Wat is een vervangende vlucht?

Een vervangende vlucht is de vlucht waarmee u uiteindelijk op uw bestemming bent aangekomen en heeft een ander vluchtnummer dan uw oorspronkelijke vlucht.

Wat is een aansluitende vlucht?

De aansluitende vlucht heeft altijd een ander vluchtnummer dan uw eerste vlucht en valt onder dezelfde boeking waarbij sprake is van meerdere vluchten.

Wat houdt een overboeking/instapweigering in?

Er is sprake van instapweigering als u niet mee mag met uw vlucht. In de meeste gevallen komt dit doordat de vlucht is overboekt. U heeft dan recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de vertraging van de vervangende vlucht ten opzichte van de oorspronkelijke vlucht.

Wat is een omboeking?

Er is sprake van een omboeking als u met een ander vluchtnummer reist of via een andere route reist dan aangegeven en zonder dat u er om heeft gevraagd. U heeft dan recht op een vergoeding.

Wat doet Vluchtvergoed.nl?

Vluchtvergoed.nl zorgt ervoor dat uw vlucht bij problemen vergoed wordt. Bij vertragingen, annuleringen en overboekingen heeft u volgens de Europese verordening 261/2004 namelijk recht op een schadevergoeding tot € 600 per persoon. Wij nemen uw zorgen uit handen en gaan meteen voor u aan de slag. U loopt geen enkel risico doordat wij op basis van “no cure no pay” werken.

Waarom Vluchtvergoed.nl?

Vluchtvergoed.nl is gespecialiseerd in het beoordelen van uw claim. U bent verzekerd van een team juridische experts en wij beschikken over historische en actuele vluchtgegevens. Hierdoor hebben wij een hoog slagingspercentage. Wij onderscheiden ons doordat wij de voordeligste zijn en doordat wij het u nog makkelijker maken. U kunt naast het online indienen van een claim nu ook via WhatsApp uw claim indienen.

Mijn vraag staat er niet bij. En nu?

Staat uw vraag er niet bij? U kunt uw vraag naar info@vluchtvergoed.nl sturen. U krijgt z.s.m. antwoord op uw vraag.

Dien vandaag nog uw claim in!

Vergoeding p.p. tot wel

€ 600,-

Neem contact op!

Neem contact met ons op en we beantwoorden z.s.m. uw vraag.

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp