De winter komt eraan in Nederland! Het gaat weer flink vriezen en ook overdag zal het niet ver boven de 0 graden Celcius uitkomen. Voor velen betekent dit de autoruiten krabben voor vertrek. Maar dat is nog niets vergeleken met het ijs-verwijderen van vliegtuigen: bij barre temperaturen onder het vriespunt, sneeuw of ijzel moet een vliegtuig worden ‘ont-ijst’ en dit levert vaak lange vertragingen op. Maar hoe gaat dit ‘de-icen’ precies in zijn werk? Wij van Vluchtvergoed.nl gingen op onderzoek uit.

Vliegtuigen en extreme weersomstandigheden

Vliegtuigen kunnen in hoog in de atmosfeer extreme weersomstandigheden aan. Op de grond is dit een ander verhaal. Vóór het opstijgen kunnen er namelijk allerlei onderdelen vastvriezen. Om dit te voorkomen worden de vliegtuigen – voor vertrek – met antivries vloeistoffen bespoten.

Extreme kou, sneeuw en ijzel kunnen ervoor zorgen dat het vliegtuig - voor vertrek - de-iced moet worden. Ontdek in ons blog hoe dit in zijn werk gaat!

De-Ice en Anti-Ice

Er zijn vier soorten vloeistoffen met twee doelen: het vliegtuig ijsvrij maken (de-icen) of het anti-icen (het preventief voorkomen van ijsvorming).

De vier verschillende vloeistoffen zijn onderverdeeld in diverse categorieën: 1, 2, 3 en 4. Iedere vloeistof heeft zijn eigen kenmerken. Simpel gezegd, wordt vloeistof nummer 1 gebruikt om het vliegtuig te de-icen. Echter heeft deze vloeistof een korte bescherming tegen nieuwe ijsvorming en daarom wordt het vaak gecombineerd met een anti-ice vloeistof. Het de-ice vloeistof wordt verwarmd tot 80 graden Celsius waardoor het vliegtuig binnen een relatief korte tijd ijsvrij zal zijn.

De overige drie vloeistoffen dienen vooral als anti-ice. Deze vloeistoffen zijn dikker van textuur en blijven hierdoor langer op het vliegtuig zitten om bescherming te bieden. Het is vooral belangrijk dat het vliegtuig ont-ijst blijft tot na de de take-off.

De Holdover Time

Om er zeker van te zijn dat de vliegtuigen toch niet bevriezen als ze richting de startbaan gaan, is er de ‘holdover-time’ in het leven geroepen. Binnen deze tijd kunnen de piloten er zeker van zijn dat er geen nieuw ijs op het vliegtuig zal ontstaan en dus veilig kan opstijgen. Deze holdover-time start vanaf het begin van het de-icen of anti-icen. Er dient dus rekening gehouden te worden met de tijd die nodig is om te taxiën en ook op te stijgen. Haalt de piloot het niet binnen de holdover tijd? Dan wordt er opnieuw ge-de-iced!

Gebruikte tabellen

Om de holdover-time te bepalen wordt er gebruik gemaakt van allerlei modellen en tabellen. Zo wordt er rekening gehouden met het type weer (hagel, ijzel, natte sneeuw, vaste sneeuw of mist) en de buitentemperatuur.

Dure grap voor luchtvaartmaatschappijen

Het ijsvrij maken van een vliegtuig is een dure grap. De kosten kunnen goed oplopen, afhankelijk van de grootte van het toestel. Een voorbeeld: een Airbus A320 kan een kleine € 3.000,- kosten om te ontijzen. Een Airbus A330 gaat al snel richting de € 8.000 per toestel.

Extreme kou, sneeuw en ijzel kunnen ervoor zorgen dat het vliegtuig - voor vertrek - de-iced moet worden. Ontdek in ons blog hoe dit in zijn werk gaat!

Vlucht vertraagd door extreme weersomstandigheden

Helaas kan het lang duren voordat het vliegtuig helemaal ontdaan is van het ijs. Vertraagde vluchten zijn dan ook eerder regel dan uitzondering. Gelukkig heeft u in veel gevallen recht op een compensatie tot wel € 600,- per persoon. Bereken uw vergoeding op Vluchtvergoed.nl!

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp