Is je vliegtuig vertraagd wegens een technisch mankement? Soms heb je dan recht op vergoeding. Hoe dat precies zit en hoe je je vergoeding kunt vorderen lees je in onderstaand blog.

Vergoeding vanwege vertraagde vlucht door technisch mankement

Het komt vaker voor dan je denkt: je vliegtuig vertraagd vanwege een technisch mankement. Bij een technisch mankement denk je natuurlijk direct aan allerlei technische storingen, maar er vallen meer zaken onder technische mankementen. Een korte uitleg volgt hieronder:

Wat is een technisch mankement precies?

Feitelijk vallen alle soorten mankementen aan een vliegtuig die gerepareerd moeten worden onder technische mankementen. Denk hierbij aan knopjes, schuifjes en radars die niet werken, maar bijvoorbeeld ook in het geval van een ‘birdstrike’ (een aanvaring tussen vliegtuig en vogel).

Vliegtuig vertraagd wegens een technisch mankement? Recht op vergoeding!

Je zou zeggen dat aan een technisch mankement weinig te doen is. Het hoort er nu eenmaal bij en liever veilig de lucht in met wat vertraging, dan de lucht in gaan met het vliegtuig terwijl het vliegtuig mankementen vertoont. Toch kun je in sommige gevallen een vergoeding ontvangen die kan oplopen tot wel € 600,- per persoon, afhankelijk van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. Lees hier verder over je rechten bij een vlucht die vertraagd, geannuleerd of overboekt is.

Technisch mankement veroorzaakt door derden

Wanneer het technisch mankement veroorzaakt wordt door derden is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk, hoe vreemd dit misschien ook klinkt. Je hebt dus wel degelijk recht op een vergoeding vanwege een technisch mankement en dat zit zo:

“Alle activiteiten die behoren tot de normale vluchtuitvoering van een vliegtuigmaatschappij vallen onder de verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappij.”

Een vliegtuigmaatschappij werkt met derden. Bijvoorbeeld met bagage afhandelaars. Wanneer een bagagekar (de derde partij in deze situatie dus) bijvoorbeeld tegen een vliegtuig aanrijdt en hierdoor een technisch mankement veroorzaakt en de vlucht daardoor een vertraging oploopt van 3 uur of meer, hebben de passagiers recht op een vergoeding.

Vliegtuig vertraagd wegens een technisch mankement? Recht op vergoeding!

Het contract wat de vliegtuigmaatschappij met de bagage-afhandelaar heeft afgesloten waarborgt de mogelijkheid om deze schade op de afhandelaar te verhalen. Het valt min of meer onder ‘de risico’s van het vak’. De vliegtuigmaatschappij keert in eerste instantie de vergoeding uit (zij zijn immers hoofdverantwoordelijke), maar verhalen vervolgens de schade bij de derde partij. Hier kom je als consument dus zelf nooit tussen te zitten.

Vliegtuig vertraagd. Vergoeding ontvangen is niet eenvoudig

Alhoewel je dus in sommige gevallen absoluut recht hebt op een vergoeding vanwege een technisch mankement, betekent dit niet automatisch dat vliegtuigmaatschappijen staan te springen om deze vergoeding uit te keren. Het wordt consumenten onnodig moeilijk gemaakt – dankzij allerlei ingewikkelde regeltjes – om de vergoeding aan te vragen. Veel mensen laten de situatie daarom maar voor wat het is, maar dit is natuurlijk zonde als je gewoon recht hebt op een vergoeding die kan oplopen tot € 600,- per persoon.

Vliegtuig vertraagd wegens een technisch mankement? Recht op vergoeding!

Vluchtvergoed.nl dient claims in voor passagiers die te maken hebben gehad met een vlucht die vertraagd, geannuleerd of overboekt is. Hoe dat precies werkt en hoe je kunt controleren of je recht hebt op een vergoeding bij een technisch mankement, lees je op de pagina over hoe het werkt.

 

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp