Een vlucht missen is erg vervelend. Soms kun je er zelf wat aan doen (lees bijvoorbeeld ons blog met tips over de voorbereiding van je reis of ons blog met tips om de drukte op Schiphol te slim af te zijn), maar in andere gevallen kun je er zelf weinig aan doen dat je je vlucht mist. In dit artikel behandelen we wat je rechten zijn als je een aansluitende vlucht mist. We reizen steeds langer en verder en niet altijd kun je op je bestemming komen middels een directe vlucht. In dat geval zal je gebruik moeten maken van een aansluitende vlucht, maar door vluchtproblemen bestaat natuurlijk altijd de kans dat je deze aansluitende vlucht mist. Wat zijn dan precies je rechten? Je ontdekt het in onderstaand artikel.

Een aansluitende vlucht missen

Vliegen doen we altijd van A naar B. Maar soms zal je via A en B naar bestemming C willen reizen. Wanneer je bijvoorbeeld naar de westkust van Amerika wilt bijvoorbeeld. In veel gevallen vlieg je dan eerst naar New York en vanuit daar vlieg je door naar de westkust. Australië is daar ook een mooi voorbeeld van. Tegenwoordig is het mogelijk om via een rechtstreekse vlucht naar het continent af te reizen, maar in veel gevallen zal je een tussenstop in bijvoorbeeld China maken.

Luchtvaartmaatschappijen werken onderling samen om jou netjes van A naar B en C te brengen. Maar dit verloopt niet altijd helemaal vlekkeloos. De vaak relatief korte overstaptijd in combinatie met een vertraging kan ervoor zorgen dat je de aansluitende vlucht mist.

Volgens de wet heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding bij een vertraagde, overboekte of geannuleerde vlucht. Maar hoe zit dat precies bij een aansluitende vlucht? We zetten de zaken graag helder voor je op een rij.

Een aansluitende vlucht missen is erg vervelend. Maar in sommige gevallen maak je aanspraak op een vergoeding vanwege vluchtproblemen. Lees snel verder!

Wet Europese Verordening 261/2004

De rechten die je als gedupeerde reiziger hebt bij vluchtproblemen zijn opgetekend in de wet Europese Verordening 261/2004. De vergoeding die je kunt ontvangen kan (afhankelijk van de vertraging en de reisafstand) oplopen tot € 600,- per persoon per vlucht. Bij een gemiste aansluiting zal je vlucht onder deze wetgeving moeten vallen om aanspraak te maken op de vergoeding. Dit is het geval als:

  • Je vlucht vertrekt vanuit een EU-land
  • Of als je met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een land binnen de EU vliegt en de vlucht gestart is buiten de EU.

Uiteraard geldt hierbij wel dat de vlucht minimaal 3 uur (of langer) vertraagd moet zijn. Kom je binnen de 3 uur aan op je eindbestemming, dan heb je géén recht op de vergoeding.

Aanvullende regels bij een gemiste vlucht

Zo kort door de bocht als het hierboven staat is het echter niet altijd. Er zijn uitzonderingen en een aantal voorwaarden van toepassing op een vergoeding bij het missen van een aansluitende vlucht vanwege een vertraagde, geannuleerde over overboekte voorgaande vlucht.

In 1 keer geboekt

In de eerste plaats moeten de eerste en de aansluitende vlucht op één boeking staan. De vluchten moeten op elkaar afgestemd zijn qua vluchtschema. Heb je twee afzonderlijke vluchten geboekt, dan geldt de wetgeving rondom de vluchtvergoeding helaas niet. Dit wordt namelijk niet als 1 reis gezien, maar als twee aparte trips.

Buitengewone omstandigheden

In ons blog over de meest voorkomende redenen voor een vertraagde vlucht kwam dit onderwerp ook al eventjes naar voren: vluchtvertraging vanwege buitengewone omstandigheden. Net als dat jij er soms niets aan kunt doen dat je een vlucht mist, kunnen luchtvaartmaatschappijen er af en toe natuurlijk ook helemaal niets aan doen dat ze vluchten later moeten laten vertrekken of compleet moeten schrappen. Denk aan de vulkaanuitbarsting in IJsland een paar jaar terug of de terroristische aanslag op luchthaven Zaventem in 2016. Ook stakingen van derden gelden hieronder. Denk dan bijvoorbeeld aan de luchtverkeersleiding of douanepersoneel dat staakt. Staakt het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij? Dan kun je wél aanspraak maken op een vergoeding omdat je je aansluitende vlucht hebt gemist.

Een aansluitende vlucht missen is erg vervelend. Maar in sommige gevallen maak je aanspraak op een vergoeding vanwege vluchtproblemen. Lees snel verder!

Je rechten bij een gemiste aansluitende vlucht

Nu helder is wat de voorwaarden en de uitzonderingen zijn bij het missen van een aansluitende vlucht is het tijd om te ontdekken waar je recht op hebt als je vanwege een voorgaande vlucht je aansluiting mist.

In de eerste plaats heb je altijd recht op verzorging bij een gemiste vlucht. Denk hierbij aan eten en drinken, maar bijvoorbeeld ook een hotelovernachting. Vaak (vooral bij verre vluchten is dit het geval) vliegen luchtvaartmaatschappijen maar 1 of 2 keer per dag vanaf je locatie naar je eindbestemming en is een overnachting dus noodzaak. Uiteraard heb je na het nodige eten, drinken en de eventuele overnachting tevens recht op een vervangende vlucht.

Cash

Buiten de verzorging kun je bij een gemiste aansluitende vlucht dus ook aanspraak maken op een vergoeding in de vorm van een geldbedrag. Hoe hoog deze vergoeding is, is afhankelijk van een aantal factoren zoals de duur van de vertraging en de afstand die je aflegt tijdens je reis. Ook is het van belang of je vlucht binnen de EU plaatsvindt of daarbuiten.

Bij een vlucht binnen de EU die minimaal 3 uur is vertraagd heb je recht op:

  • € 250,- vergoeding bij een reisafstand tot 1500 kilometer
  • € 400,- vergoeding als de vlucht langer is dan 1500 kilometer

Bij een vlucht buiten de EU (van of naar een bestemming buiten de EU) gelden de volgende bedragen als vergoeding:

  • € 250,- vergoeding bij een vlucht tot 1500 kilometer
  • € 400,- vergoeding bij afstanden van 1500 kilometer tot 3500 kilometer
  • € 600,- vergoeding bij vluchten die meer dan 3500 kilometer afleggen

Je vergoeding claimen

In ons artikel over de miljoenen die gedupeerde reizigers jaarlijks laten liggen schreven we het al: luchtvaartmaatschappijen maken het reizigers zó lastig om de vergoeding te claimen, dat veel mensen het geld waar ze volgens de wet recht op hebben links laten liggen.

Gelukkig zijn wij er van Vluchtvergoed.nl. Onze juristen gaan voor je aan de slag als je bij ons je claim indient en hanteren pas een kleine collector’s fee als jij je vergoeding hebt ontvangen. Ontvang je geen vergoeding van de luchtvaartmaatschappij, dan zijn alle gemaakte kosten helemaal voor onze rekening. No Cure, No pay dus. Wel zo fijn!

Je leest op deze pagina meer over hoe wij precies te werk gaan en je claim direct indienen kan op deze pagina.

WhatsApp chat Claim indienen via WhatsApp